Gulde Line

Usa cerului este larg deschisa tuturor!

citate crestine

Frica de Dumnezeu este începutul întelepciunii." (Pildele lui Solomon 1,7)

...citeste

inapoi...

IPS Teofan, Mitropolitul Olteniei IPS TEOFAN MITROPOLITUL OLTENIEI



Despre Hristos s-a spus , încă din pruncia sa pământeană, că va naste împotriviri (Luca 2, 34). Mai târziu, El avea să mărturisească că a venit să arunce foc pe pământ (Luca 12, 49), să aducă sabia, nu pacea îndelung asteptată (Matei 10, 34).
Biserica, în esenta sa fiind o prelungire a lui Hristos în istorie, rămâne aceeasi realitate care naste împotrivire, care incendiază lumea, care taie si sfărâmă orice duh de comoditate, conformism si status quo. Cu rare exceptii, Biserica primelor veacuri a trăit în această stare de "nebunie pentru evrei" si "sminteală pentru păgâni" (I Cor. 1,23). Totul era trăit în neconformitate cu spiritul vremii. Iubirea vrăjmasilor, conceptia că murind pentru Hristos este calea înmultirii numărului de crestini, calea spre fericire dobândită prin renuntarea la plăcere, avere si putere crease o lume care răsturna temeliile lumii vechi.
Libertatea obtinută prin Edictul de la Milan a adus beneficii imense Bisericii crestine. A fost, în acelasi timp, si o mare provocare, căreia multi crestini nu i-au putut face fată. Apar "imperii crestine" , "societăti crestine"; totul este impregnat de crestinism: politica, armata, administratia, economia, educatia etc. Hristos, însă, cu al Său foc, cu a Sa sabie, cu a Sa Cruce dătătoare de Înviere nu mai este înteles si trăit ca în perioada preconstantiniană. Acesta era paradoxul: crestinismul învinsese, dar Hristos Cel smerit, Cel jertfelnic, Cel iubitor de vrăjmasi era, adesea, alungat din cetate.
În acest moment au apărut monahii. Purtarea de grijă a lui Dumnezeu a rânduit ca viata crestină autentică, trăită în arenele persecutiilor, să ­si găsească un alt loc de manifestare: singurătatea pustiei. În interiorul imperiului crestin, crestinii încercau să trăiască taina credintei cât mai intens cu putintă. Euharistia, caritatea, misiunea printre păgâni si eretici, viata curată de familie constituiau elemente si focare de intensă viată crestină. Presiunea exercitată de acomodarea crestinismului la "cerințele vremii" a făcut, totusi, ca "viata în Hristos" în adevăratul sens al cuvântului să devină de neatins întru totul pentru cei mai multi crestini. Cazuri de "Petru si Andrei" (Matei 4, 19) care-si lasă corăbiile pline de bogătie si-l urmează neconditionat pe Hristos erau din ce în ce mai rare. Anania si Safira (F.A. 5, 1-10) se regăseau în multi crestini care trăiau o viată dublă: crestină în aparentă, necrestină sau insuficient crestină în realitate.
Putem afirma cu certitudine că vremurile pe care le trăim, ca fii si fiice ale Bisericii lui Hristos din România de azi, sunt asemănătoare celor de după persecutiile romane împotriva crestinilor. Acum, ca si atunci, Biserica se bucură de libertate, construim biserici de parohie si mânăstiri, asezăminte de caritate si educatie, religia se predă în scoală, preotii sunt prezenti în spitale, armată sau penitenciare. Cu toate acestea, provocările la adresa Bisericii sunt imense. Persecutia nesângeroasă, neconstrângătoare fizic a secularizării, sub toate formele ei, face multe victime între crestini. La o analiză de suprafată, societatea românească actuală ar avea o înfătisare creștină. Sondajele de opinie arată că românii sunt cel mai religios popor european. La noi, Biserica se bucură de cea mai mare încredere. Totul pare ideal. După perioada de persecutie a Bisericii sub regimul totalitar ateu, cu mii de victime între preoti si călugări si cu biserici dărâmate, acum ar fi vremea Bisericii.
Oanaliză atentă a ceea ce se petrece real, nu imagistic, în societatea românească, în aparentă crestină, mărturiseste tocmai contrariul, si anume despre drama avorturilor, tragedia divorturilor, înmultirea sinuciderilor, generalizarea desfrâului, invazia sectelor etc. Un pericol mare îl constituie, de asemenea, o anumită comoditate, "căldiceaIă" ar spune Apocalipsa, a unora dintre crestini. Această comoditate se manifestă prin atitudini sincretiste în materie de credintă, prin compromisuri morale. Pe de altă parte, se observă la unii monahi si preoti de parohie si, din ce în ce mai mult, la unii credinciosi, manifestări de intransigentă violentă si exc1usivism care nu au nimic în comun cu datoria sfăntă de a apăra, chiar cu pretul vietii, intergritatea doctrinară a Sfintei Biserici Ortodoxe. În acest context, avem nevoie, ca de aer, de arhierei, preoti de parohie si vietuitori de mânăstire care să trăiască "viata în Hristos" în mod autentic, adică smerit, luminat si jertfelnic. Este absolut necesar ca Taina Sfintei Evanghelii, adică Întruparea, Viata, Moartea si Învierea lui Hristos, să fie trăită până la ultimele ei consecinte de către cel ce doreste să fie fiu al Bisericii. Ceea ce mărturisesc Sfănta Scriptură si Sfintii Părinti este pentru un crestin "Cale, Adevăr si Viată" în orice manifestare a sa. Atât în viata de familie cât si în activitatea politică, economică, educatională sau, în general, socială, crestinul este chemat să înteleagă unicitatea adevărului care este Hristos si să vietuiască în consecintă. Această atitudine nu exc1ude capacitatea de a accepta pe celălalt, puterea de a-i întelege si ierta slăbiciunile, de a sesiza ce este bun si frumos în viata si credinta lui.
Părintele Miron Mihăilescu de lângă Sibiu, plecat la Domnul acum câtiva ani, spunea că datoria slujitorilor Bisericii este aceea de "a da foc lumii", aprinzându-i inima cu flacăra credintei. Arhiereii, preoții si monahii sunt "incendiatorii" lumii. Ei sunt chemati chemati să răspândească în lume focul adus de Fiul lui Dumnezeu, Hristos, pe pământ. Acest "foc" naste împotriviri, aduce sabie, nu pace. Viata crestină nu este o viată comodă. Ea cere sacrificii imense care aduc, paradoxal, cele mai adânci bucurii.

Al vostru către Dumnezeu rugător,
† TEOFAN

|Sfaturi Ortodoxe|Director siteuri. Site monitorizat de www.Netul.ro|Adauga Site in Director web|Religie/Spiritualitate|Colector Director Web|Director WEB PHG, Indexul site-urilor romanesti|Dictionar online|